anotació

dijous, 25 d’octubre del 2007

G. Respostes a la pregunta sobre l'origen de l'home

Els mites oferiren també les primeres respostes dels humans a la pregunta sobre ells mateixos, sobre el seu origen i destí. Els éssers humans se sentiren ben aviat superiors a la resta d’animals, se n’adonaren que malgrat estar pitjor dotats per la naturalesa que les altres bèsties, la seua intel·ligència i el seu enginy eren superiors i així havien dominat la resta del regne animal.
.
Anem a comentar en aquesta anotació dos mites. Comencem per el que es resulta més pròxim culturalment, el mite de Prometeu (document-9). Aquest mite ens situa en un temps remot en què els déus immortals estan a punt de fer sorgir en la terra els mortals (animals i humans.)
.
En essència, l’error d’Epimeteu en deixar totalment indefens l’home, fa que Prometeu furte, per donar-li’n, el foc i les arts (la intel·ligència tècnica) als déus Hefest i Atena.
.
El càstig que Zeus imposà a Prometeu per la seua gosadia d’entrar en la llar dels déus i furtar-los-en va ser nuar-lo a una roca i fer que una àguila se li menjàs les entranyes. Però la cosa no acaba ací, perquè l’estupidesa d’Epimeteu (el seu nom significa “el que reflexiona tard”) féu caure un nou càstig de Zeus sobre els humans: Zeus estava enfadat perquè a instàncies de Prometeu els humans l’havien enganyat, i en matar un bou li havien ofrenat els ossos envoltats de greix (en comptes de la part bona del brau). Prometeu li havia dit al seu germà Epimeteu que no acceptàs cap regal de Zeus perquè podia ser una trampa. Però Zeus li envia una dona preciosa i seductora que es deia Pandora, i Epimeteu, sense poder resistir els seus encants, es casà amb ella. Aleshores Pandora va obrir la seua famosa caixa, de la qual van eixir tots els mals que s’escamparen per tota la humanitat. Només l’esperança quedà amagada al fons del gerro.
.
Pot observar-se com la història de Prometeu i Epimeteu explica els principals fenòmens de la vida humana: la possessió d’habilitats molt diferents a les dels animals, la seua superioritat sobre ells malgrat la seua menor dotació natural, la creença en els déus, l’organització de les comunitats polítiques i la possessió del sentit de la moral i de la justícia, l’existència dels mals, etc.
.
.
La majoria dels mites grecs van ser comptats, i, per tant, modificats, articulats i sistematitzats per Hesiode i Homer i després per rapsodes i mitògrafs. Igualment, les tradicions mitològiques de l’Orient Pròxim i de l’Índia han estat reinterpretades i reelaborades curosament per teòlegs i ritualistes. Els mites de les societats arcaiques encara no ho han estat, de manera que els seus mites reflecteixen encara un estat primordial. Anem per això més al sud, fem cap a l’illa de Ceram, una de les illes de Nova Guinea on hi habiten els Marind-Anim per conèixer el mite de Hainuwele que també explica la gènesi dels éssers humans. Es tracta del document-10.
Un cop llegits ambdos documents i fets els exercicis corresponents, envia un comentari al blog tot comparant els dos mites. Tracta de ser breu, però coherent.

16 comentaris:

Anònim ha dit...

En ambdos mites, algú repartix els dons als homes. Encara que al de Prometeu es repartixen mirant de que estiguen equilibrats, i al de Hainowele, no.

El mite de Hainowele, s'explica, també, l'origen dels aliments del humans i la raó per la cual acaba esa época daurada q es comú a moltes mitologíes.

Anònim ha dit...

Los dos mitos se parecen en algunas cosas, como en que los dones fueron repartidos a los hombres por una divinidad. Aunque los finales son distintos, y la creación de las demás criaturas también. Pero lo esencial, quiero decir como consiguieron los hombres la inteligencia y todo lo demás, se parece bastante.

Anònim ha dit...

La diferència entre els dos mites, es que en el mite de Prometeu, els principals causants del problema són els déus, i en l'altre mite, els causants de la mort de Hainuwele són els homes.




_MJosé Martínez_1ºBCT

Anònim ha dit...

Al document del mite de Prometeu, s'explica la gènesi dels humans desde una mitologia grega, mentre que al mite de Hainuwele, podem observar que també es parla de la gènesi dels humans, però desde una altra hipòtesi, la de que provenim dels dema, situats a una illa de Nova Guinea.

Anònim ha dit...

Mite de Hainowele; que va donar el dons, i ella mateiza va ser constituent del principal aliment dels humans (agricultura)... en cambi el mite de Prometeu va donar la capacitat de fer foc, la intel-ligència tècnica, la política...
el mite de Prometeu fa referència a coses més psicològiques que en el mite de Hainowele.

Anònim ha dit...

Pense que el paregut entre els dos mites està en que els dos expliquen con va naixer la raça humana, encara que cada mite té una explicació diferent

Anònim ha dit...

En el mite de prometeu s'explica l'origen dels dons d'els animals i d les persones i en el d Hainowele s'explica l'origen dels aliments de les persones la seua forma de viure mes o menys com es ara.

Anònim ha dit...

Als dos mites qui porta la desgracia als homens (o demes al mite de Hainowele) és una dona encara que les causes d'aquesta desgracia són bastant diferrents. Al mite de Prometeu, Pandora és portada com una venjança cap a Prometeu i Epimiteu; per contra, al de Hainowele, els demes són castigats per matar a aquesta, per tant, si aquesta no haguera existit, mai no l'haurien matada i no haurien caigut en desgracia.

Anònim ha dit...

Son mites que es pareixen, ja que fan un repart de coses que l'home té en l'actualitat.Però també es diferencien en el que es centra cadascú a l'hora de fer-lo.En un ens parla de temes més propis com potser la vergonya i en l'altre dels castigs que es pot tindre per cometre un delite com es el "matar".

JaNdRy!!! ha dit...

En els dos mites expliquen com han arribat les facultats(dons) a cadascú.En el mite de prometeu explica com ha nascut la raça humana i en el de Hainuwele l'origen de l'home i dels aliments.

Alejandro Martínez Andújar 1º BCT

Anònim ha dit...

Entre els dos mites hi ha semblances i diferencies.
La semblança que hi ha es que en els dos s'explica l'aparició del menjar i de les qualitats del essers vius.
Una diferencia que trobe és que en el de Prometeu les qualitats la volen dar de manera que cap especie puga desapareixer, en cambi en de Hainowel els dona sense cap mirament. També en de Hainowel s'explica perque som mortals i perqué tenim animals.
Una altra es que el mite de Prometeu ha estat pasant per moltes mans i pot haver cambiat alguna cosa del mite, això no pasa en el de Hainowel que ha sofrit menys traduccions.

Anònim ha dit...

El mito de Prometeu explica el origen del ser humano y de los alimentos como creaciones realizadas por dioses. El mito de Hainuwele explica el origen del ser humano con el hecho de atravesar los brazos de ésta que hacían de puerta y los alimentos provienen directamente de las partes del cuerpo enterradas de Hainuwele.

Anònim ha dit...

Los dos mitos explican de dónde proviene,por ejemplo, la agricultura. Además, los dos mitos coinciden en que fueron los dioses los que crearon al hombre y los que han hecho que seamos así.

Anònim ha dit...

En los dos mitos el final es el mismo, es decir, que llegan a la conclusión que se crean los seres humanos. Eso sí, contado de distinta manera. También tienen una diferencia que la veo en la creación, en el de Prometeo se crean porque miran que eseten equilibrados las cualidades que se les dan. En cambio, en el de Hainuwele se crea porque hacen una puerta con los brazos de ella, y dicen que quien pase esa puerta se convertirá en humano y quien no se convertirá en animales.

Beatriz Rubio Pérez -1ºB.C.T.-

Anònim ha dit...

Los dos mitos hablan mas o menos de lo mismo, cada uno lo explia de una manera distinta, pero llegan a la misma conclusion y los dos nos dicen el origen del ser humano y porque poseemos lo que tenemos.

Anònim ha dit...

Respecto a Prometeu con Hainuwele pienso que tiene una gran diferencia. Prometeu crea a los seres humanos mientras que el de Hainuwele explica como se crearon los alimentos que comemos hoy en día aun que tienen un parecido, también explica como se crearon los seres humanos pero de otra forma.